Odstąpienie od umowy - jak to zrobić?

Konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli po prostu prawo zwrotu towaru.

Termin – 14 dni od daty otrzymania rzeczy. Przy zamówieniu wielu rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach, termin liczymy od otrzymania ostatniej rzeczy, partii lub części.

Dla zachowania terminu wystarczy w ostatnim dniu wysłać oświadczenie. Jego wzór znajdziesz na naszej stronie internetowej. Nie trzeba zastosować tego konkretnego wzoru. Wystarczy, że z oświadczenia, np. z pisma, będzie wynikała wola odstąpienia od umowy, tzn.  rezygnacji, chęci zwrotu. W oświadczeniu należy podać dane swoje, sprzedawcy, kontraktu, w tym datę, cenę, towar i ewentualnie numer konta, na które ma nastąpić zwrot pieniędzy.

Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie nas o prawie do odstąpienia od umowy. Musi też wskazać zasady zwrotu oraz dołączyć wzór oświadczenia o odstąpieniu. Możemy użyć tego wzoru oświadczenia, ale nie jest to obowiązkowe.

Jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o prawie do odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie przedłuża się nawet o 12 miesięcy. Brak informacji to także zwolnienie konsumenta z odpowiedzialności za ewentualne nadmierne zużycie produktu (więcej o tym znajdziesz na naszej stronie).

Przy zakupach np. świątecznych pamiętajmy, że termin 14 dni to termin liczony według dni kalendarzowych od dnia następnego po otrzymaniu rzeczy. To, że w trakcie „biegu” terminu są dni wolne o pracy, np. święta, nie oznacza, że termin się przedłuża. Tylko w sytuacji, gdy ostatnim dniem terminu jest sobota lub dzień ustawowo wolny od pracy, koniec terminu na odstąpienie przypada na dzień kolejny.
Oświadczenie można np. wysłać e-mailem, za pomocą formularza udostępnianego przez sprzedawcę lub listem poleconym. Jeżeli sprzedawca nie potwierdzi nam niezwłocznie otrzymania naszego oświadczenia złożonego elektronicznie, warto jeszcze wysłać list polecony. Również warto mieć dowód złożenia oświadczenia.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827 z późn. zm.)

<< W internecie