Jak wybrać sklep?

Niestety, tu nie ma jednego dobrego sposobu.

Wybór sklepu to jednocześnie trudna i łatwa sprawa. Łatwa, bo kierujemy się przyzwyczajeniami, doświadczeniem i bliskością. Trudna, bo gdy kupujemy coś droższego, specjalistycznego, wybór musi być przemyślany i zwykle odwiedzamy sklepy, z których nie korzystamy zbyt często. Tu nie ma prostych wyborów.

Przy zakupach tradycyjnych polegamy na własnej ocenie, np. jak wygląda sklep – czy nam się po prostu podoba, , opinii znajomych, dotychczasowym doświadczeniu, bierzemy pod uwagę ceny, obsługę. Podobnie – choć oczywiście nie tak samo – jest w świecie wirtualnym. Tam często nie mamy bezpośredniego kontaktu ze sklepem, chyba że ten prowadzi także sprzedaż tradycyjną. Zawsze jednak należy najpierw sprawdzić kontrahenta. Co powinniśmy sprawdzić?

Zarówno w realu jak i w sieci, sprzedawca musi przekazać konsumentowi stosowne informacje. Prawo – ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz 827 z późn.zm) – nakazuje przedsiębiorcy podać szereg informacji. O sobie, produkcie, cenie, warunkach zapłaty ceny i dostawy, usługach dodatkowych, odpowiedzialności sprzedawcy za produkt i wiele innych. Jeżeli sprzedawca nie podaje tych informacji, nie tylko nie zasługuje na nasze zaufanie, ale też popełnia wykroczenie z art. 139b Kodeksu wykroczeń.

Dane przedsiębiorcy można zweryfikować też przez Internet. Na stronie ems.ms.gov.pl lub firma.gov.pl. – w  zależności od formy działalności. Na przykład spółkę sprawdzimy na pierwszej stronie, a osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą na drugiej. Warto ocenić to, jak długo działalność jest prowadzona, czy jest to duża sieć, czy drobny handel. Od tego zależy ocena ryzyka ekonomicznego.

Pamiętajmy, aby kierować się ograniczonym zaufaniem przy zakupach w sieci. Przed zakupem warto pozbierać opinie od znajomych, sprawdzić opinie w sieci.

Tak – dokonując zakupu, niestety ryzykujemy zawsze. Jeżeli postaramy się i uzyskamy informacje z różnych źródeł, ryzyko z pewnością będzie mniejsze. Jeżeli bez rozeznania kupimy coś ze strony, gdzie przedsiębiorca nie podaje adresu, NIP-u i pełnej nazwy, możemy ponieść stratę.

Przy kupowaniu na aukcji internetowej koniecznie przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Decydująca będzie nie tylko ich liczba, ale przede wszystkim treść  i jakość. Ważna jest także obecność sprzedawcy na tym portalu – im dłużej działa, tym ryzyko mniejsze. Zwłaszcza w okresie Świąt zdarzają się sprzedawcy, którzy są nastawieni na zebranie zamówień (i pieniędzy). Zamówionych towarów już nie dostarczają.

Nie należy kierować się wyłącznie ceną. Zwłaszcza w sieci można trafić na podróbki drogich produktów znanych firm, ale również na osoby , które - oferując rzeczy po niskiej cenie - chcą po prostu oszukać nabywcę.
Siedząc przed komputerem, powinniśmy dać sobie więc chwilę do spokojnego zastanowienia, czy w danym sklepie kupimy korzystnie i bezpiecznie?

Podstawa prawna:

Prawo – ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz 827 z późn.zm)

Art. 139b ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz. U. 2015, poz.1094 z późn. zm.)

 

 

 

<< W internecie

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij