Cyfryzacja telewizji naziemnej - start kampanii informacyjnej

CYFROWA TELEWIZJA NAZIEMNA – CO WARTO O NIEJ WIEDZIEĆ ?

15 marca 2012 roku, w Światowy Dzień Praw Konsumenta, startuje kampania informacyjna Federacji Konsumentów dotycząca cyfryzacji.

Chcemy zwrócić uwagę na cyfryzację telewizji naziemnej, bo jest to przedsięwzięcie bardzo duże, koordynowane przez Regionalną Konferencję Radiokomunikacyjną, do której należy Polska. Proces cyfryzacji już trwa. Nie później niż 31 lipca 2013r. sygnał analogowy zostanie całkowicie zastąpiony przez cyfrowy. Rozpoczęła się również kampania informacyjna Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, przede wszystkim w telewizji.

Obawiamy się jednak, że temat budzi wiele niejasności i obaw, a cyfryzacja jest nieunikniona. Wielu konsumentów może po prostu nie wiedzieć, dlaczego i po co sygnał analogowy zostanie zastąpiony cyfrowym, czy ich odbiorniki telewizyjne będą się do odbioru cyfrowego nadawały, czy muszą kupić nowy, czy wystarczy coś dokupić i co do konkretnego odbiornika. A anteny, odtwarzacze wideo ? Jaki jest harmonogram włączania sygnału cyfrowego i wyłączania analogowego w moim mieście, gminie ?

Na te pytania chcemy odpowiedzieć.Naszą kampanią chcemy wzmocnić przekaz, który aktualnie dociera do konsumentów, bo wydaje nam się jeszcze zbyt słaby a także – choćby częściowo - obalić funkcjonujące stwierdzenia, takie jak:

„od 2013 roku starsze telewizory przestaną działać”;
„od 2013 roku kilkanaście milionów telewizorów przestanie działać’;
„kilkanaście milionów gospodarstw domowych czekają zmiany”… (spotkaliśmy się z takimi stwierdzeniami, niby dotykają problemu, ale niewiele wyjaśniają, bardziej straszą).

Od konsumentów wiemy, że pojawiają się zjawiska niepokojące , nierzetelne czy wręcz nieuczciwe działania, które zawsze bazują na niedostatku wiedzy czy informacji.
Zmiany rzeczywiście nas czekają i to in plus, szczególnie dotyczące jakości odbioru i wachlarza oferty programowej, ale też niektóre gospodarstwa domowe czekają niestety wydatki.

Trzeba o tym mówić i jasno pewne kwestie wyjaśniać. Jak na przykład tę podstawową – cyfryzacja dotyczy abonentów, którzy korzystają z naziemnych anten telewizyjnych. Nie tych, którzy odbierają programy  za pośrednictwem telewizji kablowych czy  anten satelitarnych. To podstawowa kwestia. Nie jest też prawdą, że każdy starszy sprzęt nie będzie odbierać telewizji cyfrowej, choć może się okazać niezbędne dokupienie dodatkowego urządzenia, które umożliwi odbiór. Ważne jest jednak, by konsument wiedział, co jest mu tak naprawdę potrzebne, by nie wydawał pieniędzy na nowy odbiornik, a mógł przystosować już posiadany. Nowy odbiornik kupi wtedy, kiedy będzie chciał i przede wszystkim miał taką finansową możliwość.  

Oczywiście wierzymy, że wielu konsumentów znakomicie sobie poradzi w nowej sytuacji, poszukają informacji w Internecie, dla innych stanie się to impulsem do zakupu nowego nowoczesnego sprzętu, ale przecież będą też osoby, które mają stare odbiorniki, i dotyczy to niestety osób niezamożnych, czasem starszych, i…nie zaglądających do Internetu.
Takie osoby często szukają pomocy prawnej w sprawach konsumenckich w oddziałach naszej organizacji w całej Polsce. A oddziały będą miały okazję osobiście wyjaśnić im również wątpliwości związane z cyfryzacją i może w ten sposób pomóc wejść w erę cyfrowej telewizji bezpiecznie, świadomie i bez ponoszenia zbędnych kosztów.

Dlatego Federacja Konsumentów przygotowała ulotkę dla konsumentów, która będzie dostępna w kilkudziesięciu oddziałach naszej organizacji w całej Polsce i przekazywana indywidualnym konsumentom przychodzącym do oddziału, zamieścimy materiały na naszej stronie internetowej, z której również oddziały będą mogły drukować je zainteresowanym konsumentom.

Temat nie jest prosty, ale konsument, który będzie miał w ręku ulotkę, po pierwsze może sam sprawdzić swój odbiornik telewizyjny i ocenić , czy uniknie problemów z odbiorem, a gdyby okazało się to skomplikowane, może zapytać sprzedawcę, co naprawdę jest mu niezbędne, idąc do sklepu z naszą federacyjną ulotką.
W ulotce przestrzegamy  również przed pojawiającymi się nieuczciwymi praktykami rynkowymi, sprzedawcami, którzy starają się bazować na niewiedzy konsumentów i wprowadzać ich w błąd.

Osoba do kontaktu:

Longina Lewandowska-Borówka
rzecznik prasowy
Federacji Konsumentów
tel. 22 827 51 05
mail: rzecznik@federacja-konsumentow.org.pl

 

<< Dla mediów

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij