Zwrot zakupionego towaru

Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że po dokonaniu zakupu, bez dobrowolnej zgody sprzedawcy, nie będziemy mogli rzeczy zwrócić ani wymienić na inną.

Najchętniej wyobrażalibyśmy sobie załatwianie spraw zwrotów, tak jak w przedstawionej anegdotce:

 

Do sklepu dzwoni telefon.

Sprzedawca: „Sklep obuwniczy, słucham?”

Klient: „Och, przepraszam, mam zły numer...”

Sprzedawca: „Nic nie szkodzi, proszę przyjechać, wymienimy.”

 

Rzeczywistość jest, niestety, inna. Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że po dokonaniu zakupu, bez dobrowolnej zgody sprzedawcy, nie będziemy mogli rzeczy zwrócić ani wymienić na inną. Ta zasada dotyczy naturalnie towarów, z którymi „nic się nie dzieje”, po prostu okazało się, że nam nie pasują, przestały się podobać po przyniesieniu do domu lub – co niestety zdarza się w okresie świątecznym – okazują się zupełnie nietrafione jako prezenty.

 

Inaczej wygląda sytuacja, gdy towar jest wadliwy. Telewizor nie wyświetla obrazu, z pantofli odpadają ozdoby, smartfon został wydany bez ładowarki (a miała być w zestawie). Wtedy możemy zwyczajnie reklamować towar, żądając usunięcia wady lub wymiany. Możemy również od razu obniżyć cenę albo odstąpić od umowy (gdy wada jest istotna) – tu jednak sprzedawca może wpierw rzecz wymienić albo usunąć wadę. Jeżeli jednak rzecz była już raz wymieniana lub naprawiana, sprzedawca nie może ponownie zablokować obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy.

 

Ale nie dotyczy to zwrotu towaru pełnowartościowego i zgodnego z umową. Sprzedawca ma możliwość dowolnego ustalania zasad przyjmowania zwrotów. Może zadecydować, że będzie przyjmował zwroty towarów na szczególnych zasadach, np. w oryginalnym opakowaniu, z oryginalnymi metkami, nieużywany i tylko w oznaczonym terminie. Sklepy informują konsumentów o możliwości zwrotu lub wymiany towarów. Terminy, w których sprzedawca przyjmuje zwroty, są różne, niektóre firmy przyjmują towary nawet do kilku miesięcy.

 

Pamiętajmy: jeżeli mamy wątpliwości co do np. koloru produktu, rozmiaru  (a te cechy są istotne, zwłaszcza gdy kupujemy prezent dla innej osoby!), rozejrzyjmy się, może właśnie zajrzeliśmy do przyjaznego nam sklepu, w którym będziemy mogli – przestrzegając ustalonych przez sklep zasad – ewentualnie zwrócić lub wymienić towar, jeżeli nie spodoba się osobie, której chcieliśmy zrobić prezent.

 

Jeżeli nie ma tego typu informacji, nie rezygnujmy. Nie oznacza to jeszcze, że nie ustalimy indywidualnie ze sprzedawcą jakiegoś satysfakcjonującego dla obu stron rozwiązania. Starajmy się negocjować ze sprzedawcą ewentualną możliwość dokonania zwrotu lub wymiany.  Ustalmy, że w terminie np. 3 dni będziemy mogli  dokonać zwrotu rzeczy, jeżeli nie będzie ona miała najmniejszych śladów użytkowania. Należy uzyskać potwierdzenie takiego ustalenia na piśmie - na przykład na odwrocie paragonu. Takie postępowanie, w razie ewentualnego sporu, pomoże nam potwierdzić zawarcie szczególnej umowy ze sprzedawcą.

 

Podsumowując: bez dobrowolnej zgody sprzedawcy nie możemy zwrócić pełnowartościowego towaru, zgodnego z umową, ani też wymienić go na inny. To zasada. Są i wyjątki.

 

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827) możemy odstąpić od umów zawartych:

 

- poza lokalem przedsiębiorstwa (np. zakup od akwizytora, na prezentacji podczas wycieczki),

 

- na odległość (m.in. sprzedaż wysyłkowa, zakupy przez Internet).

 

Co do zasady, na odstąpienie od tak zawartej umowy sprzedaży  mamy 14 dni – przed upływem tego terminu należy wysłać stosowne oświadczenie, najlepiej list polecony z informacją o rezygnacji z produktu. Termin ten liczony jest od dostarczenia towaru konsumentowi, a gdy chodzi o usługi, od dnia zawarcia umowy. Szczegółowe informacje na temat tego prawa znajdują się w rozdziale 4 ww. ustawy.

 

Pamiętajmy jednak, że żadne przepisy nie zastąpią zdrowego rozsądku i chłodnej kalkulacji w trakcie zakupów. Nie każdy sprzedawca życzliwie wymieni źle dobrane obuwie...

<< Warto wiedzieć

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij