Nieprawidłowe informacje w BIK. Gdzie złożyć reklamację?
Konsumentka dokonała całkowitej spłaty kredytu w maju 2012 roku. Zdążyła już zapomnieć o całej sprawie. Niestety gdy starała się o nowy kredytu w 2015 roku, bank odrzucił jej wniosek o kredyt z uwagi na złą historię w BIK. Gdzie ma się udać, żeby Jej dane zostały poprawione?
Biuro Informacji Kredytowej S.A. jest jednostką, która zbiera dane dotyczące historii kredytowej osób posiadających zobowiązania wobec Banków i SKOK-ów.
Zostało powołane przez banki i Związek Banków Polskich na podstawie ustawy prawo bankowe. BIK zajmuje się gromadzeniem danych na temat zobowiązań i historii spłacania kredytów. W informacjach przekazywanych do BIK znajdują się dane osobowe oraz szczegóły dotyczące kredytów, m.in. data ich udzielenia, rodzaj kredytu, liczba i wysokość rat, waluta itd.
Należy pamiętać, że mamy, jako klienci prawo wglądu do tych informacji. Każdy z nas może sprawdzić informacje na swój temat. Aktualnie jest kilka sposobów: najłatwiej założyć konto w portalu BIK i skorzystać z oferty dla konsumentów. W niektórych bankach możemy sprawdzić swoją historię kredytową wraz z oceną punktową także za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
W przypadku, gdy nie chcemy korzystać z oferty Biura Informacji Kredytowej za pośrednictwem internetu, należy zgłosić się do Centrum Operacyjnej Obsługi Klientów BIK. Możemy również wysłać pisemny wniosek o udostępnienie informacji zawierający dane identyfikacyjne (imię/imiona, nazwisko, adres zameldowania, PESEL, seria i numer dowodu osobistego lub paszportu).Taka bezpłatną informację możemy pobrać tylko raz na 6 miesięcy.
Podsumowując jeśli mamy jakiekolwiek zastrzeżenia lub wątpliwości odnośnie informacji na swój temat zgromadzonych w BIK, co zdarza się dosyć często, należy złożyć reklamację do naszego banku lub SKOK-u, który przekazał te dane. [M1] W reklamacji należy zażądać usunięcia nieprawdziwych informacji. Na nasze pismo powinniśmy otrzymać odpowiedz bez zbędnej zwłoki, nie dłużej jednak niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji w terminie 30 dni, może on zostać przedłużony maksymalnie do 60 dni od otrzymania reklamacji.
Biuro Informacji Kredytowej S.A. jest jedynie administratorem danych przekazywanych przez Banki i SKOK-i i nie może z urzędu poprawiać niepoprawnych czy nieaktualnych informacji.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.