Roślinne hamburgery, steki i kiełbaski.

Parlament Europejski zadecydował.  Wege Burgery, wegetariańskie kiełbasy czy  roślinne steki,  będą mogły spokojnie  leżeć na sklepowych półkach i godnie nosić ich nazwę, bez zmian w nazewnictwie i etykiecie produktu. 

Podczas głosowania nad pakietem reformy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) pod koniec października , posłowie  Parlamentu Europejskiego odrzucili poprawkę  171 do rozporządzenia Parlamentu  Europejskiego i Rady  (UE) nr 1308/2013, która miała  na celu zastrzeżenie  nazwy tylko dla  produktów zawierających mięso, czyli   produkty pochodzenia roślinnego np. roślinny burger, pasztet czy kiełbasa   zostałyby  objęte zakazem używania tej  nazwy. 

Badanie konsumentów na temat stosunku do zrównoważonej żywności przeprowadzone przez  BEUC  w ubiegłym roku wykazuje, że większość konsumentów nie wydaje się być zaniepokojona nazywaniem wegetariańskich „hamburgerów” lub „kiełbas”, o ile produkty są wyraźnie oznakowane  jako wegetariańskie / wegańskie. Średnio tylko 1 na 5 konsumentów (20,4%) uważa, że ??używanie nazw „mięsnych” nigdy nie powinno być dozwolone na produktach wegetariańskich / wegańskich. Większość respondentów (42,4%) uważa, że ??te nazwy powinny być dozwolone pod warunkiem, że produkty są wyraźnie oznaczone jako wegetariańskie / wegańskie, a 1 na 4 (26,2%) nie widzi żadnego problemu z używaniem takich nazw (11% nie ma zdania).

Wykres pochodzi z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez BEUC „One bite at a time: consumers and the transition to sustainable food”, czerwiec 2020 r.

Europejska   strategia „od pola do stołu” podkreśla, że  europejscy konsumenci muszą przejść na dietę opartą na  spożywaniu większej ilości roślin i produktów roślinnych, równocześnie zmniejszając ilość spożywanego czerwonego mięsa i produktów mięsnych, co pozytywnie wpłynie na zdrowie konsumentów oraz na dobro planety i środowiska. Nazwy produktów bezmięsnych nie powinny wprowadzać konsumentów w błąd poprzez niewyraźne bądź niewłaściwe oznakowanie.  Stosowanie nazw „mięsnych” w produktach pochodzenia roślinnego ułatwia konsumentom zrozumienie, jaki to typ produktu oraz jak skomponować ten produkt z posiłkiem.  

 

Źródło danych:
https://www.beuc.eu/publications/beuc-x-2020-042_consumers_and_the_transition_to_sustainable_food.pdf

 
<< Artykuły spożywcze

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij