Rękojmia - czego może żądać konsument

Jeśli w towarze ujawniła się wada, konsument może żądać:
- wymiany towaru na nowy,
- usunięcia wady, np. poprzez naprawę towaru,
- obniżenia jego ceny,
- zwrotu ceny poprzez odstąpienie od umowy.

Konsument może zażądać w piśmie reklamacyjnym każdego z wyżej wymienionych rozwiązań. Jednak … pod pewnymi warunkami i z pewnymi zastrzeżeniami:
- wymiana produktu na nowy – sprzedawca może nam odmówić jeśli jest to opcja niemożliwa do zrealizowania (nie ma już w sprzedaży naszego produktu) lub wymaga nadmiernych kosztów (np. naprawy wymaga tylko jeden i w dodatku tani element produktu)
- naprawa towaru – tu sytuacja przedstawia się podobnie, sprzedawca może odmówić, gdy naprawa jest niemożliwa (np. zaprzestano produkcji części zamiennych) lub wymaga nadmiernych kosztów (np. naprawa będzie droższa niż zakupiony towar).
- obniżenie ceny – konsument musi określić kwotę, o która cena ma być obniżona (oczywiście musi to być kwota związana z charakterem wady i ceną całego produktu). Sprzedawca natomiast może, po uprzednim powiadomieniu konsumenta, zaproponować niezwłoczną naprawę lub wymianę.
- zwrot ceny – od umowy konsument może odstąpić tylko wtedy gdy wada ma charakter istotny. Istotność wady rozpatrujemy biorąc pod uwagę także kryteria subiektywne, może to być nawet kolor (np. tapety) jeśli to on był jedną z decydujących dla konsumenta cech decydujących o zakupie. Również w tym wypadku sprzedawca może po uprzednim powiadomieniu konsumenta, zaproponować niezwłoczną naprawę lub wymianę.

Ale:
- To konsument może wybrać czy woli naprawę czy wymianę – oczywiście przy zachowaniu dodatkowych warunków opisanych wyżej- nie zawsze żądanie wymiany będzie skuteczne,
- Gdy żądamy zwrotu pieniędzy (odstępujemy od umowy) – sprzedawca może najpierw niezwłocznie rzecz wymienić lub usunąć wadę, ale tylko jeden raz. Jeżeli rzecz była już wymieniana albo choć raz już usunięto wadę, kolejne odstąpienie od umowy nie może już być zablokowane przez sprzedawcę.
- Jeżeli żądamy od sprzedawcy zwrotu pieniędzy za wadliwy produkt, a on przystanie na to żądanie (czyli nie skorzysta z możliwości niezwłocznego usunięcia wady lub wymiany produktu), to otrzymamy kwotę równą zapłaconej, niezależnie czy produkt w międzyczasie zdrożał, czy staniał.

Jeżeli nasze żądanie zwrotu pieniędzy jest zasadne, sprzedawca nie może bez naszej zgody zwrócić pieniędzy na kartę podarunkową lub bon. Nie może też zmusić do wyboru innej rzeczy ze sklepu w tej samej cenie.

 

 

 

<< Rękojmia, jak korzystać

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij