Eco-Vital sp. z o.o. sp. k. i Mat-Medic sp. z o.o. S.K.A. mają zapłacić karę za wprowadzanie w błąd konsumentów.

Eco-Vital sp. z o.o. sp. k. i Mat-Medic sp. z o.o. S.K.A. to spółki prowadzące interesującą działalność: jedna w branży kabaretowej, druga w dziale badań medycznych. Dziwnym zbiegiem okoliczności, po spotkaniu z tymi spółkami konsumenci wychodzili z zakupionymi garnkami i urządzeniami o tajemniczej nazwie „biostymulator”.

Były to drogie zakupy – po kilka tysięcy złotych każdy. A co jeszcze ciekawsze, nabywcami stawały się osoby starsze, często niezamożne. Te wszystkie zadziwiające okoliczności tłumaczy jedno słowo: POKAZ. Prezentacja, na której przez wiele godzin wmawiano konsumentom potrzebę posiadania cudownych towarów. Cudownych, dlatego drogich. Na szczęście na kredyt.

Konsumenci biorący udział w pokazie bywali zaskoczeni: przecież zaproszenie było na kabaret albo na badania. Był kabaret, były badania, ale przede wszystkim była prezentacja komercyjna, o której jednak konsumentów nie informowano. Spółki zostały ukarane właśnie z powodu zatajania komercyjnego charakteru spotkania. Ponadto Eco-Vital nie informowała odpowiednio konsumentów o ich uprawnieniach, a Mat-Medic stosowała fałszywe upusty, a także wprowadzała w błąd co do istnienia refundacji. Dla Eco-Vital nie jest to pierwsza kara – rok temu Prezes UOKiK ukarał spółkę kwotą blisko 200 tys. zł.

Na obie spółki konsumenci składali skargi do Federacji Konsumentów. Głównie chodziło o wprowadzanie w błąd co do warunków kontraktu, wadliwe informowanie o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz niezgodność towaru z umową. Spółka Eco-Vital ponadto prowadziła prezentacje w wynajętych salach twierdząc, że są to jej lokale, aby uniemożliwić konsumentom odstępowanie od umów.

Przypomnijmy: konsument, który zawrze umowę poza lokalem przedsiębiorstwa może odstąpić od takiej umowy w terminie 10 dni od daty zawarcia umowy. W celu odstąpienia od umowy najlepiej napisać oświadczenie i wysłać je w wyżej wskazanym terminie na adres przedsiębiorcy.

Konsumenci, którzy mają problem z podobnymi sprawami mogą zgłaszać się po bezpłatną pomoc do Oddziałów Federacji Konsumentów. Przede wszystkim jednak należy unikać pokazów, na których niestety prezenterzy przeważnie posługują się trikami marketingowymi. Na takie najbardziej podatne są osoby starsze.

Warto przypomnieć, że od 25 grudnia 2014 r. będzie obowiązywać ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Zgodnie z nią termin na odstąpienie wydłuży się do 14 dni. 

Czytaj też: Pokazy i prezentacje – oszustwa, których nie można udowodnić.

 

<< Sprzedaż przed 25.12.2014 r. (archiwum)

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij