Skarga przeciwko głównym producentom wody w butelkach za pseudoekologiczny marketing - komunikat prasowy

Organizacje konsumenckie wnoszą skargę przeciwko głównym producentom wody w butelkach za pseudoekologiczny marketing.

BEUC – Europejska Organizacja Konsumencka i jej organizacje członkowskie z 13 krajów zgłosiły władzom UE wprowadzające w błąd oświadczenia handlowe dotyczące możliwości recyklingu ich produktów, składane przez głównych sprzedawców butelek z wodą pitną, takich, jak Coca-Cola HBC, Danone i Nestlé Waters/Nestlé. Z przeprowadzonej analizy wynika, że takie oświadczenia nie są zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi nieuczciwych praktyk handlowych. Analiza została opracowana przez BEUC wspólnie z ClientEarth i ECOS - Environmental Coalition on Standards.

Przeciętny europejski konsument wypija około 118 litrów wody butelkowanej rocznie, a 97% tej wody jest pakowane w plastikowe butelki. Butelki po napojach są jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia plastikiem europejskich plaż. Przemysł napojów ucieka się do twierdzeń dotyczących możliwości recyklingu, które według naszych badań są zbyt niejasne, niedokładne lub niewystarczająco uzasadnione. Trzy główne twierdzenia budzące obawy:

- "W 100% nadający się do recyklingu". To niejednoznaczne określenie zależy od wielu czynników takich, jak dostępna infrastruktura do zbierania materiału, efektywność procesu sortowania, czy odpowiednie procesy recyklingu. Szacuje się, że wskaźnik recyklingu korpusów butelek PET na napoje w UE wynosi zaledwie 55 %, a szansa na to, że ponownie stanie się butelką, wynosi około 30 %.

- "W 100% z recyklingu". To stwierdzenie błędnie sugeruje, że pełna butelka jest wykonana w całości z materiałów pochodzących z recyklingu. Faktem jest, że zgodnie z prawem UE zakrętki do butelek nie mogą być wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, a etykiety rzadko są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Ponadto powszechną praktyką jest również dodawanie do korpusu butelek pierwotnego plastiku (tj. plastiku niepochodzącego z recyklingu).

- Wykorzystanie zielonych motywów. Symbol zamkniętego obiegu, zielone logo lub obrazy natury są używane do znakowania wielu butelek na wodę w całej Europie. Mogą one tworzyć fałszywe wyobrażenia o neutralności środowiskowej, niekończącym się obiegu tworzyw sztucznych, a nawet mogą sprawiać wrażenie, jakoby butelki miały pozytywny wpływ na środowisko.

BEUC i organizacje członkowskie złożyły skargę do Komisji Europejskiej i sieci organów ochrony konsumentów (CPC), wzywając je do wszczęcia dochodzenia. Wzywają władze do dopilnowania, aby przedsiębiorcy przestali wprowadzać konsumentów w błąd poprzez stosowanie takich oświadczeń.

Ursula Pachl, zastępca dyrektora generalnego BEUC, powiedziała:

"Niezależnie od tego, czy chodzi o zakup nowych ubrań, otwarcie konta bankowego czy zakup butelek z wodą, konsumenci coraz częściej chcą dokonywać najbardziej zrównoważonych wyborów i szukają wiarygodnych informacji, aby to zrobić. Są jednak bombardowani nieprawidłowymi i zwodniczymi hasłami, więc nie wiedzą, któremu twierdzeniu lub etykiecie zaufać".

 "Używanie oświadczeń "w 100% z recyklingu/nadających się do recyklingu" lub umieszczanie zdjęć przyrody i ekologicznych wizualizacji, które sugerują, że plastik jest przyjazny dla środowiska, wprowadza konsumentów w błąd. Takie stwierdzenia można jednak znaleźć na wielu butelkach na wodę sprzedawanych w całej Europie. Problem polega na tym, że nie ma gwarancji, że butelka zostanie w pełni poddany recyklingowi, gdy znajdzie się w koszu. Ten greenwashing musi się skończyć".

"UE podejmuje bardzo pożądane kroki, aby pomóc w oczyszczeniu rynku z mylących twierdzeń dotyczących ekologiczności. Jednak miną lata, zanim nowe regulacje zaczną obowiązywać, a nie ma czasu do stracenia, dlatego oczekujemy, że władze podejmą szybkie działania".

Justin Wilkes, dyrektor wykonawczy ECOS, dodał:

"Decydenci polityczni muszą ustanowić jasne zasady dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu, które byłyby wdrażane za pomocą wystandaryzowanych, wiarygodnych metodologii, i które skończą „wolną amerykankę” w obszarze pro-środowiskowych deklaracji firm”.

Kamila Drzewicka, prawniczka zajmująca się odpowiedzialnym biznesem w ClientEarth powiedziała:

„Fakty są takie - plastik jednorazowego użytku nie jest ani cyrkularny, czyli w kółko przetwarzalny, ani zrównoważony. Recykling nigdy nie nadąży za ilością plastiku produkowanego na naszej planecie. Firmy mogą zmienić sposób, w jaki konsumujemy, ale obecnie ich marketing - który uważamy za wprowadzający w błąd - utrudnia konsumentom dokonywanie wyborów zrównoważonych środowiskowo ".

Elżbieta Szadzińska, wiceprezeska Federacji Konsumentów, powiedziała:

„Rośnie grupa konsumentów, którzy zdają sobie sprawę, że ich codzienne nawyki i wybory konsumenckie mają wpływ na stan środowiska naturalnego. Jednak, aby konsument mógł zrobić krok w kierunku zrównoważonej konsumpcji musi posiadać wiedzę i rzetelną informację. Czy konsumenci ufają zapewnieniom producentów, że produkt jest przyjazny dla środowiska? Już nawet krótka sonda przeprowadzona wśród małej grupy konsumentów pokazała, że prawie 90% osób, które zobaczyły butelki z etykietą, że są one zrobione z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu i nadają się w 100% do recyklingu uwierzyło w tą informację, a tylko 10% uznało, że jest to greenwashing. Ponadto zaufanie zostało wzmocnione poprzez wizualizację w kolorze zielonym, która dla konsumentów oznaczała, że kupują produkt przyjazny dla środowiska. W ten oto sposób konsumenci stali się ofiarami oświadczeń wprowadzających w błąd”.     

Organizacje członkowskie BEUC uczestniczące w tym działaniu to: VKI (Austria); Асоциация Активни потребители (Bułgaria); CLCV (Francja); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet (Finlandia); EKPIZO i KEPKA (Grecja); Tudatos vásárlók Egyesülete (Węgry); Altroconsumo (Włochy); Consumentenbond (Niderlandy); DECO (Portugalia), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) (Słowacja); Zveza potrošnikov (Słowenia); OCU (Hiszpania), Federacja Konsumentów (Polska). FRC (Szwajcaria) poparła to działanie, podając przykłady oświadczeń wprowadzających w błąd.  

Informacje o BEUC

Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) działa w Brukseli jako grupa parasolowa dla 45 niezależnych krajowych organizacji konsumenckich. Jej główną rolą jest reprezentowanie organizacji członkowskich przed instytucjami europejskimi i obrona interesów europejskich konsumentów.

O ClientEarth

ClientEarth to globalna organizacja non-profit, która wykorzystuje prawo do tworzenia zmian systemowych, które chronią Ziemię i jej mieszkańców. Przeciwdziałamy zmianom klimatycznym, chronimy przyrodę i zwalczamy zanieczyszczenie środowiska, bo każdy ma prawo do życia w zdrowym, świecie. Z naszych biur w Europie, Azji i USA kształtujemy, wdrażamy i egzekwujemy prawo, aby budować przyszłość naszej planety, w której ludzie i przyroda mogą się wspólnie rozwijać.

O ECOS

ECOS to międzynarodowa organizacja pozarządowa zrzeszająca członków i ekspertów opowiadających się za przyjaznymi dla środowiska standardami, politykami i przepisami technicznymi. Dba o to, aby głos w sprawie ochrony środowiska był słyszalny, gdy przepisy są  opracowywane i wspiera zmiany, zapewniając wiedzę fachową decydentom i podmiotom z branży, co prowadzi do wdrożenia silnych zasad ochrony środowiska.

Unbottling greenwashing - materiały na stronach BEUC

infotekafundacjafk
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. zamknijzamknij